برنامه نویسی ویژه نوجوانان

در این وبلاگ به آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان پرداخته می شود.

برنامه نویسی ویژه نوجوانان

در این وبلاگ به آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان پرداخته می شود.

آموزش برنامه نویسی

نتیجه ابهامات مربوط به کیفیت و روش شناسی مطالعات و آموزش برنامه نویسی معنای دقیق مفاهیم و تعاریف به کار رفته در مقالات توسط تیم تحقیق روشن شد.

رویکردها/مدل های موجود آموزش برنامه نویسی کامپیوتری

چندین عامل/چالش پژوهشگران را برانگیخت تا رویکردهای مؤثرتری برای آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی به‌ویژه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه دهند. این موارد عبارتند از: افزایش میزان شکست در ارزیابی در دوره های برنامه نویسی، دشواری در مدیریت کلاس های بزرگ، مشارکت غیرفعال دانش آموزان در یادگیری، دانش پایه و زمینه ضعیف از سطح تحصیلات قبلی دانش آموزان به ویژه در دستیابی به مهارت های ریاضی و انتزاعی.

مطالعه‌ای برای یافتن دلیل شکست  آموزش برنامه نویسی دانش‌آموزان در دوره‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر با استفاده از دانشگاهی در نیجریه به عنوان مطالعه موردی انجام شد. آنها در یافته‌های خود فقدان انگیزه درونی، فقدان انتظارات آینده، اضطراب، تأثیرات همسالان، و مهارت‌ها و رفتار ضعیف سخنران را به عنوان چالش‌هایی که منجر به نرخ شکست بالا در دوره‌های برنامه‌نویسی مقدماتی می‌شوند، شناسایی کردند [11].

 علاوه بر این چالش‌ها، مطالعه‌ای در غنا نیز نشان داد که اگرچه تحقیقاتی در مورد شکست در دوره‌های برنامه‌نویسی انجام شده است که بر ناتوانی یا ضعف دانش‌آموز در درک مفاهیم متمرکز شده است، اما آنها دریافتند که روش‌های تدریس نیز از عواملی هستند که باعث ایرانیان سایبر می‌شوند به میزان بالای شکست دروس برنامه نویسی کامپیوتر کمک کرد [7]. بر اساس این چالش‌ها، پژوهشی برای شناسایی روش‌های آموزشی مختلف مورد استفاده معلمان برای آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر انجام شد. این روش‌ها توسط دانش‌آموزانی که دوره‌های برنامه‌نویسی را گذرانده‌اند، رتبه‌بندی شده‌اند، این در جدول 1 نشان داده شده است. از یافته‌های آنها، از هشت راهبرد ذکر شده، آموزش برنامه نویسی آنها توصیه کردند که معلمان باید راهبردهای تدریس خصوصی، برنامه‌نویسی زوجی/گروهی و راهبردهای آموزش حل مسئله را به یادگیرندگان تطبیق دهند.

 فرصت های بهتری برای تعامل با همسالان و معلمان خود به امید اینکه این امر باعث کاهش میزان شکست دانش آموزان در دوره های برنامه نویسی شود [7]. برای پرداختن به موضوع فقدان انگیزه درونی، یک بررسی نشان داد که پذیرش بازی های آموزشی می تواند برای آموزش برنامه نویسی کامپیوتری مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این روش انگیزه درونی دانش آموزان را از طریق احساس چالش ها تقویت می کند [8].

 در ایالات متحده، مطالعه ای برای آموزش برنامه نویسی اجرای یک روش تدریس ترکیبی برای ارزیابی انگیزه دانش آموزان برای یادگیری زبان های برنامه نویسی انجام شد. محقق از راهبردهای یادگیری فعال همراه با توانایی آنها در تفکر منطقی و یادگیری خدماتی برای کمک به دانش آموزان برای افزایش مشارکت فعال و گسترش تجربه آموزشی خود استفاده کرد. در مجموع، فعالیت ها پروژه های خارج از کلاس را ترویج می کردند که به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می کرد [10].

روش ها استراتژی هاسخنرانی ها تدریس صریحتمرین آزمایشگاهی آموزش سبک فرماندهیپروژه ها آموزش بر اساس وظیفهآموزش الکترونیکی آموزش حل مسئلهسمینارها و آموزش ها سخنرانی های از پیش ضبط شدهسفرهای میدانی یادگیری مبتنی بر گیجارزیابی مستمر و امتحانات برنامه ریزی زوج/گروه

آموزش مشکل محور تدریس خصوصی

مدیریت کلاس های بزرگ در هنگام آموزش برنامه نویسی کامپیوتری مشکلات متعددی را ایجاد کرده است. این مورد توسط کر [12] تأیید شد، جایی که او اظهار داشت که در چنین محیطی، دانش آموزان ممکن است احساس انزوا و گمنامی کنند و آنها را به کناره گیری و جدا شدن از حضور سوق دهد.

 برای مقابله با این موضوع، [9] طرحی از راه حل یادگیری ترکیبی برای آموزش کلاس های بزرگ برنامه نویسی مبتنی بر تئوری یادگیری سازنده و استفاده از فناوری های منبع باز و آزاد ارائه کرد، اجرای این رویکرد باعث بهبود عملکرد بیش از 200 دانش آموز شد. یک ترم برخلاف این، [13] رویکرد متفاوتی را برای حل چالش مدیریت کلاس های بزرگ پیشنهاد کرد. این محقق اتخاذ اصول چابک و شیوه های برنامه نویسی زوجی را در آموزش برنامه نویسی کامپیوتر به یک کلاس بزرگ پیشنهاد کرد.

این مطالعه نشان داد که از آنجایی که توسعه نرم‌افزار Agile محبوبیت و برنامه نویسی مقبولیت گسترده‌ای در صنعت نرم‌افزار به دست آورده است، همین رویکرد می‌تواند در آموزش برنامه‌نویسی کامپیوتر به دانشجویان کارشناسی ادغام شود. علاوه بر این، محقق محدودیت های اتخاذ این رویکرد را برجسته کرد. وی تصریح کرد: حضور معلمان در کنار دانش آموزان در تمام کلاس ها ضروری است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد