برنامه نویسی ویژه نوجوانان

در این وبلاگ به آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان پرداخته می شود.

برنامه نویسی ویژه نوجوانان

در این وبلاگ به آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان پرداخته می شود.

آموزش پایه برنامه اسکرچ


مقدمه ای بر کدنویسی Scratch

Radhika Okhade در 16 نوامبر 2022

 

کد نویسی اسکرچ چیست؟

 

کد نویسی اسکرچ یک زبان برنامه نویسی بصری است که برنامه اسکرچ  در آن باید بلوک های کد را بکشید و رها کنید و آن ها را به گونه ای متصل کنید که یک پازل را به هم متصل کنید.

 

معرفی

Scratch یک وب سایت آموزشی رایگان است که توسط MIT توسعه یافته است که راهی عالی برای یادگیری زودهنگام کدنویسی ارائه می دهد.

 

شما می توانید به جای نوشتن خطوط کد برای انجام هر  برنامه اسکرچ عملیات، بازی ها، انیمیشن ها و داستان های تعاملی را در اسکرچ ایجاد کنید. شما می توانید وظایف را فقط با کشیدن و رها کردن انجام دهید. Scratch می تواند به صورت آنلاین یا آفلاین در سیستم شما استفاده شود.

 

برای دانلود Scratch بر روی کامپیوتر خود، اینجا را کلیک کنید – دانلود Scratch

برای استفاده از Scratch در هر مرورگری، به وب سایت Scratch بروید

 

اسکرچ برای مبتدیان مناسب است

Scratch برای یادگیری مفاهیم برنامه نویسی به روشی تعاملی  برنامه اسکرچ و سرگرم کننده طراحی شده است. این یک پلت فرم محبوب در بین بچه ها برای ایجاد بازی های خلاقانه، انیمیشن و داستان است.

 

دارای افزونه‌های داخلی متفاوتی مانند حسگر متن به گفتار و حسگر ویدیو برای تعامل بیشتر پروژه‌های شما. Scratch یک پلت فرم عالی برای یادگیری مفاهیم اولیه کدنویسی و برنامه نویسی برای مبتدیان بدون دانش قبلی کدنویسی است.

 

یادگیری خراش آسان است

یادگیری کد نویسی اسکرچ بسیار آسان است. برای بچه هایی که  برنامه اسکرچ می خواهند سفر خود را به سمت برنامه نویسی شروع کنند عالی است. رابط اسکرچ با در نظر گرفتن بچه ها طراحی شده است و یادگیری کدنویسی را سرگرم کننده و تعاملی می کند.

 

اسکرچ برای تمام گروه های سنی مناسب است

کدنویسی اسکرچ برای بچه هایی که می خواهند  ایرانیان سایبر برنامه نویسی برنامه اسکرچ  آشنا شوند مناسب است. Scratch برای کودکان 8-16 ساله طراحی شده است، اما افراد در هر سنی از Scratch برای ایجاد برنامه استفاده می کنند.

 

خراش بی خطر است

Scratch یک پلتفرم کاملاً ایمن است. پروژه های شما فقط در صورتی برنامه اسکرچ  عمومی می شوند که بخواهید، یا می توانید نمایان بودن پروژه خود را روی خصوصی تنظیم کنید.

 

مشتاق دانستن بیشتر در مورد Scratch، بیایید شروع کنیم

 

چگونه در اسکرچ ثبت نام کنیم؟

 

در هر مرورگری به وب سایت Scratch بروید

 

روی Join Scratch کلیک کنید.

 

یک نام کاربری و رمز عبور ایجاد کنید.

 

کشورت را انتخاب کن

 

ماه و سال تولد خود را انتخاب کنید.

 

جنسیت خود را انتخاب کنید.

 

در نهایت آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا حساب کاربری خود را ایجاد کنید.

 

پس از ایجاد حساب کاربری، باید آدرس ایمیل خود را تأیید کنید.  برنامه اسکرچ برای تأیید آدرس ایمیل خود، وارد حساب ایمیل مربوطه خود شوید و به دنبال ایمیل تأیید ارسال شده توسط Scratch باشید. در آن ایمیل، به عنوان آخرین مرحله برای تأیید حساب خود، روی پیوند ارائه شده کلیک کنید.

 

فراموش نکنید که به پوشه Spam یا Junk نگاه کنید زیرا چنین برنامه اسکرچ  ایمیل هایی گاهی اوقات در آنجا فرو می روند. به یاد داشته باشید که تأیید حساب خود ضروری است زیرا هنگامی که حساب خود را تأیید کردید، تنها در این صورت می توانید پروژه خود را با انجمن Scratch، دوستان، خانواده و معلمان به اشتراک بگذارید.

 

توجه: می‌توانید بدون ایجاد حساب کاربری از Scratch استفاده کنید، اما نمی‌توانید پروژه‌های خود را ذخیره یا به اشتراک بگذارید. با ایجاد یک حساب کاربری، پروژه های شما به صورت آنلاین باقی می مانند تا بعداً به آنها نگاه کنید.

 

بهترین کلاس آنلاین برنامه نویسی برای بچه ها

 

مقدمه ای بر رابط اسکرچ

 

بیایید رابط کاربری Scratch را بررسی کنیم! رابط اسکرچ منطقه ای برنامه اسکرچ  است که می توانید پروژه های اسکرچ خود را ایجاد کنید.

برای ایجاد یک پروژه در اسکرچ، روی Create کلیک کنید.

 

کد نویسی خراش

 

رابط اسکرچ به 4 قسمت اصلی تقسیم می شود.

 

پالت برنامه نویسی

جن

صحنه

منطقه اسکریپت

کد نویسی خراش

 

پالت برنامه نویسی

این شامل تمام دستورالعمل های برنامه نویسی Scratch در قالب بلوک است. این بلوک ها به صورت عمودی مانند تکه های یک پازل در کنار هم قرار می گیرند.

 

از آنجایی که هر بلوک دارای یک شکل منحصر به فرد است، از برنامه اسکرچ  خطاهای نحوی جلوگیری می کند. سپس این بلوک های متصل اسکریپت نامیده می شوند.

 

جن

 

Sprites شخصیت ها یا اشیاء برنامه هستند. آنها می توانند شخصیت اصلی، دشمنان، اشیا یا موانع بازی شما باشند.

 

با استفاده از پالت برنامه نویسی می توانید یک اسپرایت را برنامه ریزی کنید. اسپرایت ها هدف تمام اقدامات انجام شده در برنامه نویسی Scratch هستند. به طور پیش فرض، sprite یک آواتار گربه است.

 

شما همچنین می توانید sprites را از کتابخانه sprite انتخاب کنید. برنامه اسکرچ  روی انتخاب یک اسپرایت در گوشه پایین سمت چپ کلیک کنید.

 

کد نویسی خراش

 

کد نویسی خراش

 

Scratch همچنین به شما این امکان را می دهد که اسپرایت خود را رنگ کنید یا هر اسپرایت خارجی را آپلود کنید. برای حذف یک اسپرایت، روی نماد سطل زباله موجود در بالای اسپرایت کلیک کنید.

 

کد نویسی خراش

 

منطقه صحنه

 

منطقه صحنه جایی است که عمل اتفاق می افتد. Sprites ظاهر می‌شوند، ناپدید می‌شوند، حرکت می‌کنند، با دنبال کردن اسکریپت‌ها تعامل دارند. همچنین می توانید با کلیک بر روی کنترل Full screen در گوشه سمت راست بالا به حالت تمام صفحه بروید.

 

کد نویسی خراش

 

Stage Area از مختصات (x, y) برای دانستن موقعیت اشیاء/اسپریت های مختلف  Scratch program در آن استفاده می کند. (0، 0) مکان در مرکز صحنه است.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد