برنامه نویسی ویژه نوجوانان

در این وبلاگ به آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان پرداخته می شود.

برنامه نویسی ویژه نوجوانان

در این وبلاگ به آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان پرداخته می شود.

برنامه نویسی بلوکی چیست




Scratch یک زبان برنامه نویسی رایگان است و یکی از  برنامه نویسی بلوکی محبوب ترین انتخاب ها برای آموزش کدنویسی مبتنی بر بلوک به بچه ها است.

 

یادگیری و ساخت انیمیشن های تعاملی، داستان ها، بازی ها، هنر و حتی موسیقی را برای بچه ها آسان می کند.

 

Scratch را می توان از هر مرورگر مدرنی غیر از اینترن برنامه نویسی بلوکی ت اکسپلورر یا هر گوشی هوشمندی نصب و اجرا کرد. این یک کتابخانه بسیار گسترده از بلوک ها دارد که شامل.

 

 

 

1.1 بلوک های حرکتی

بلوک‌های حرکتی حرکت تصاویر خراشیده را کنترل می‌کنند (که از نظر کدگذاری به عنوان sprites نیز شناخته می‌شوند) مربوط به سایر اسپرایت یا خود جن.

 

به عنوان مثال- سازندگان یک بلوک واحد می توانند به یک اسپرایت برنامه نویسی بلوکی  دستور دهند که 15 قدم به عقب و 20 درجه به سمت چپ حرکت کند.

 

1.2 بلوک های نگاه

بلوک‌های ظاهر به تغییر ظاهر کلی اسپرایت کمک می‌کنند. می‌تواند ظاهر فیزیکی، اندازه، جلوه‌های گرافیکی و غیره را تغییر دهد. حتی می‌تواند باعث شود یک اسپرایت چیزی بگوید یا فکر کند.

 

به عنوان مثال: - اگر می خواهید رنگ اسپرایت را از قرمز به زرد تغییر دهید، به راحتی می توانید این کار را با کمک یک بلوک به دنبال انجام دهید.

 

1.3 بلوک های صوتی

با استفاده از این بلوک‌ها، سازندگان می‌توانند صداها و جلوه‌های  برنامه نویسی بلوکی صوتی را اضافه کنند، میزان صدا را تنظیم کنند و زیر و بم را ویرایش کنند.

 

به عنوان مثال: - اگر می خواهید صدای پارس یا صدای میو  آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان را به صورت اسپرایت اضافه کنید، می توانید این کار را با استفاده از بلوک های صوتی انجام دهید.

 

 

 

2. طرح های موتور غیر واقعی

کدگذاری غیر واقعی موتور بلوک

 

Unreal Engine که توسط Epic Games در سال 1998 منتش برنامه نویسی بلوکی ر شد، یک موتور توسعه بازی رایگان برای ایجاد بازی‌های مختلف VR، 3D و 2D است. به دلیل نورپردازی عالی و اجزای گرافیکی آن در بین مردم شناخته شده است.

 

همچنین یک ویرایشگر بصری به نام Blueprints ارائه می دهد که برای ایجاد قوانین بازی در جایی که نیازی به تجربه کدنویسی نیست استفاده می شود.

 

 

 

3. بلوکی

کدگذاری بلوکی

 

Blockly کتابخانه ای است که ویرایشگر کد بصری را به صفحات موبایل و وب اضافه می کند. این نرم افزار منبع باز است و استفاده از آن کاملا رایگان است.

 

Blockly از بلوک‌های گرافیکی استفاده می‌کند که در هم قفل می‌شوند تا مفاهیم کد مختلف مانند حلقه‌ها، متغیرها، عبارات منطقی و موارد دیگر را نشان دهند.

 

از طریق blockly می توان زبان های برنامه نویسی مختلف مانن برنامه نویسی بلوکی د Python، Javascript، PHP، Dart و غیره را صادر کرد.

 

مزایا و معایب کدگذاری بلوکی

هر فناوری مزایا و معایب خود را دارد، کد نویسی بلاک نیز همینطور است. در زیر برخی از مزایا و معایب مرتبط با کدگذاری بلوک آورده شده است.

 

 

 

جوانب مثبت کدنویسی بلاک

 

 

1. مانع ورود کم

فرآیند کشیدن و رها کردن، کدنویسی را بسیار راحت‌تر و کمتر  برنامه نویسی بلوکی پیچیده‌تر می‌کند. درک زبان برنامه نویسی هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان آسان است. حتی یک برنامه نویس آماتور هم می تواند کدگذاری بلوک را مانند یک نسیم یاد بگیرد.

 

 

 

2. ساده برای یادگیری و آموزش

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در مورد کدنویسی با آن روبرو هستیم این است که بسیاری از مردم بر این باورند که کدنویسی برای افرادی است که به حوزه فنی تعلق دارند، این درست نیست زیرا کدنویسی برای همه انسان‌ها ساخته شده است و هر کسی که آرزوی یادگیری آن را دارد می‌تواند این کار را انجام دهد. .

 

با کدگذاری بلوکی، معلمانی که فقط مفاهیم اولیه کدنویسی را در اختیار دارند نیز می توانند شروع به تدریس کنند.

 

ایده گزینه کشیدن و رها کردن آنقدر ساده و سرراست است که نیازی به درک عمیق کدنویسی ندارد.

 

بخش یادگیری کدگذاری بلوک آنقدر تعاملی و سرگرم کننده است که دانش آموزان به معنای واقعی کلمه از آن لذت می برند و همیشه آماده هستند تا بیشتر کاوش کنند.

 

 

 

3. باعث آزمایش می شود

بلاک کدگذاری آنقدر سرگرم کننده و تعاملی است که برنامه نویسان بزرگ نمی توانند در برابر آزمایش چیزهای جدید مقاومت کنند.

 

بلاک کدگذاری بچه ها و مبتدیان را تشویق به آزمایش می کند.

 

برخلاف کدنویسی مبتنی بر متن، خطر خطاهای نحوی از هم گسیختن کد پایه برنامه نویسان را از آزمایش منصرف نمی کند.

 

بهترین بخش در مورد برنامه نویسی بلوکی این است که به بچه ها و مبتدیان اجازه می دهد تا بدون نگرانی در مورد شروع از ابتدا اسکریپت را آزمایش کنند.

 

 

 

4. تجربه یادگیری سرگرم کننده

یادگیری هرگز نباید یکنواخت باشد. همیشه باید سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد، که در کدنویسی بلوک صادق است زیرا بچه ها مجبور نیستند کدها را حفظ کنند.

 

آنها به صورت بصری یاد می گیرند، که تأثیر بیشتری دارد، و همچنین درک و درک سریع مفاهیم بسیار آسان تر است.

 

 

 

5. در توسعه منطقی کمک می کند

یکی از مهمترین مزایای کدگذاری بلوک این است که به رشد منطقی کودک کمک می کند.

 

کدنویسی به طوفان فکری زیادی برای حل مشکلات پیچیده ای که در طول برنامه نویسی ایجاد می شود نیاز دارد، که در نهایت به ایجاد پیامدهای منطقی در کودکان کمک می کند تا مشکلات زندگی واقعی را بدون زحمت حل کنند.

 

 

 

معایب کدگذاری بلوکی

 

 

1. محدوده اشکال زدایی محدود

بر خلاف کدنویسی مبتنی بر متن، اشکال زدایی گام به گام در کدگذاری بلوک امکان پذیر نیست زیرا تجزیه بلوک های گروه بندی شده امکان پذیر نیست. کدگذاری بلاک معمولا خطاهای بسیار کمی ایجاد می کند، اما خطاهای بسیار کمی وجود دارد و خطر خطا از بین نمی رود.

 

2. Block to Text-based Conversions

در برنامه نویسی بدون نحو، نیاز به رسیدگی به خطاهای نحوی به محض بروز آنها برطرف می شود. همچنین بلوک های از پیش تولید شده تمایل به حفظ کردن و یادگیری دستور نحوی و Block programming اقعی را از بین می برند.

 

 

 

چگونه کودکان می توانند Block Cod را یاد بگیرند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد